Základní pojištění vozidel

Dříve, než se budete zabývat tím, jak pojistit své vozidlo před riziky, kterými je každodenně vystaveno, musíte splnit zákonné povinnosti. Tou nejdůležitější je určitě sjednané a zaplacené povinné ručení. To je určeno k ochraně ostatních účastníků silničního provozu, kterým případně způsobíme škodu. Tu zaplatí pojišťovna z viníkova plnění. Samotnému viníkovi však na základě povinného ručení žádný nárok na proplacení škody nevzniká. To dává pojišťovnám prostor k prodávání dalších, již čistě volitelných produktů.

Jak pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (odborný název povinného ručení) v praxi funguje si ukážeme na následujícím příkladu:

Pan Novák vlastní vůz, jehož parametry jsou relativně standardní- rok výroby 2005, objem motoru 1400ccm, výkon okolo 70kW. Sám pan Novák byl v minulosti bezproblémovým řidičem, má bonus za pětileté bezeškodné období. Protože si vybral povinné ručení od Allianz, platí (možná trochu zbytečně vysokou částku) přes 4000Kč ročně.

Dojde k havárii, kterou pan Novák způsobí. Jejím výsledkem je několik zraněných osob a tři zničené automobily. Jeden z nich je i pana Nováka. Z povinného ručení pana Nováka je uhrazena škoda na majetku a zdraví ostatních účastníků nehody, celkem šlo o necelé 2 miliony korun, což je bohatě do minimálního zákonného limitu, který činí 35 milionů korun pro škody na zdraví a majetku. Nemusí se tedy obávat, že by musel účastníkům nehody platit ze svého. Škodu na jeho voze však nezaplatí nikdo, protože pan Novák nemá sjednané havarijní pojištění.

Ve výsledku pak také ztratí část bonusu, takže pojistka na stejný vůz ho přijde už skoro na 5000Kč. Měl by si vybrat jiné povinné ručení kalkulačka na internetu mu v tom může výrazně pomoci- může ušetřit až 1500Kč na prosté změně pojišťovny.

V textu příkladu jsem narazil na několik důležitých informací, bez kterých nebude vaše orientace v problematice úplná. Za prvé, dle čeho pojišťovny určují sazbu pojistného? V první řadě jde o vlastnosti automobilu, hlavně o objem motoru v kubických centimetrech, zjednodušeně se dá říct, že čím vyšší objem, tím vyšší cena, ale neplatí to jako zákon. Zcela proti proudu jde pojišťovna AXA, která místo objemu používá výkon motoru v kW, což je poněkud spravedlivější s ohledem na to, že výkonnější automobily bývají brány jako rizikovější, přičemž objem motoru ještě neurčuje výsledný výkon vozu. Svou roli hraje i stáří vozu.

Osoba řidiče a pojistníka také hraje významnou roli. Kromě bydliště (menší obec=menší riziko=nižší cena) a věku (mladý řidič=nebezpečný řidič=vyšší cena, tedy pro účely pojišťoven) jde především o průběh minulé pojistky. Za takzvané bezeškodné období řidičům naskakuje bonus, dá se říct že většinou jde o pět procent za rok. Můžete tak dosáhnout slevy až kolem 60%, ale pro to musíte jezdit zhruba 10 let bez způsobení pojistné události.

Vzpomeňme na pana Nováka, který by při 10 letech pojištění bez nehody mohl svůj vůz pojistit za pakatel, pouhých 1600Kč ročně.

K povinnému ručení většinou náleží alespoň základní asistenční služby, limity plnění jsou ze zákona minimálně oněch 35 milionů korun a další specifika si můžete zjistit na stránce každé z pojišťoven.

Posted in Pojištění by admin at Květen 1st, 2011.

Comments are closed.